Prøvekjørt: KIA Optima plug-in hybrid

Praktisk, ladbar og rimelig

 

 

Pris testbil: 422.000

 

Kia har gjort veldig mye riktig med denne ladbare stasjonsvogna. Den er praktisk, sprek og ganske fin å se på.

Plass er det også mer enn nok av, til tross for at batteripakken forminsker bagasjerommet noe.

En bil med gjennomtenkte og gode løsninger, og ikke minst god kvalitetsfølelse.

 

 

Bilen utvendig

 

Optoma er en ganske tøff familiebil med pene linjer. Tøffe led-kjørelys som ser meget bra ut i dagslys.

Mørke bakruter og felger gir bilen et sportslig preg, og sportslig er den, med sine 205hk.

Synes KIA treffer bra på utseendet med denne stasjonsvognen, uten at den skiller seg voldsuomt ut i trafikken.

Utvendig framstår bilen mer som en premium bil enn en økonomiklasse.

 

Bilen innvendig

 

Interiøret er godt planlagt og kvalitetsfølelsen god. Med det store panorama glasstaket får man en lys og pen kupe man kan være komfortabel med på lange bilturer. 

Børsta aluminium i dashbordet, midtkonsoll og i døra gir interiøret et sportslig preg. 

Se youtube filmen av bilen for en mer utfyellende beskrivelse av bilens interiør. 

 

 

Hvordan er setene?

 

Førerstolen er meget komfortabel med god sidestøtte. Behagelig med memory-funksjon for to personer. Dette gjør at setet stiller seg inn etter din førerposisjon, uten at du må anstrenge deg. 

Baksetet er romslig med god beinplass. Jeg hadde ingen problemer med å sitte bak meg selv (187cm), bilstolene har også god plass.

Seteryggen er også tredelt, det vil si at du kan slå ned midtsetet, om du har med ski, eller noe annet som stikker litt langt fram. Mange stasjonsvogner har gjerne ski-luke i midten og todelt seterygg, løsningen med tredelt er mye bedre. Setene kan også slåes ned med en hendel fra bagasjerommet. 

 

 

Praktiske løsninger?

 

Som nevnt er det praktiske tredelte bakseter, ellers er det verdt å nevne integrert solgardin på vinduene bak, bagasjenetting med teleskopfunksjon, elektrisk bakluke og mange koppholdere.

Liker spesielt godt midtkonsollen, som er ryddig og har store lagringsrom. Med gode muligheter til å gjemme vekk ting blir det ryddig og fint i kupeen, praktisk. 

Litt dumt at det ikke finnes noen lagringsrom i bagasjerommet der man kan legge ladekabel og annet som er viktig å ha med i bilen. Disse tingene må ta opp plass i bagasjerommet, litt upraktisk. 

 

 

Bagasjerom

 

Bagasjerommet i Optima er dypt, men mister litt volum på grunn av det høye gulvet. Batteriet ligger jo nedgravd under bagasjematten. 

Jeg hadde ingen problemer med å ha barnevognen inn, men det ble ganske fullt allerede da. Blir nok nødvendig med en takboks om en familie på fire, med barnevogn, skal ut på tur.

 

 

 

Teknologi

 

KIA OPTIMA henger med i svingene når det kommer til teknologiske løsninger.

Det er gode lyssensorer som styrer kjørelysene og endrer lysstyrken på instrumentene inne i kupeen. 

Cruisekontrollen er meget bra. Med kø-funksjon som gjør at bilen kan stoppe opp helt av seg selv om det skulle bli kø, en berøring på rattet, og bilen kjører videre med trafikken.

Infotanment systemet i Optoma er slik man forventer det skal være i 2018. En god berøringsskjerm og mulighet for ulike apper. Blant annet Apple carplay er en meget praktisk bil-app som jeg brukte mye. Da får man mulighet til å koble opp apper som google-maps og spotify direkte på skjermen. 

Stereoanlegget i bilen leverer så det holder. Et Harman/Kardon system med sub i bagasjerommet gir lyd som kvalifiserer til å stå fremst i rånerekka på Shell! 

 

 

 

Motoren

 

Denne bilen selger ganske bra, og vil nok fortsette å gjøre det mye på grunn av den ladbare hybrid motoren på 205 hk. Bilen er ikke supersprek, men forbikjøringer går lekende lett når elektrisitet og bensin arbeider sammen. Denne bilen har en hybridløsning der El-motoren ikke er koblet til oppvarming av kupeen. Det betyr at bensinmotoren må starte og gå på tomgang for å få varmet opp kupeen. Dette gjør at forbruket blir relativt høyt første 3-4 kilometerne, så går bilen over i full EL-modus. Det positive med dette er at du kommer deg mye lenger enn mange av konkurrentene. Da andre plug in hybrider er tom for strøm, kan Optima ha så mye som 50% igjen på strømmåleren.

 

 

Støy i kupeen?

 

Jeg kjørte en lik test som på de foregående bilene med støymåler. Det var interessant å se hvor stille det faktisk er i Kia OptIma, både ved 50- og 80 km/t. Dette er nok mye takket være det lydløse batteriet, men også god isolering i kupeen. 

 

 

Tre raske:

 

Hvorfor er bilen bra?

– Gode, dype sportsseter foran og romslig baksete

– Sprek motor med 205 hk

– Lav pris, svært mye bil for pengene

 

Negative sider?

– Ikke mulighet til å forvarme bilen med strøm

– Litt lite bagasjerom

– Tørst bensinmotor om du ikke planlegger kjøring svært godt.

 

 

Fruens dom:

Likte instrumentene, setene og den ryddige kupeen. Interiøret hadde et moderne preg jeg likte godt. Børstet aluminium er bra. 

Koste meg bak rattet på denne bilen, bra at den var litt sprek. Ble generelt positivt overrasket over hvor tøff denne bilen var.

 

 

Video av bilen. 

Her kan dere se en liten video gjennomgang av bilen. Litt mye støy på videoen på grunn av vind og et nabohus som driver med oppussing. 

Satser på å lage lignende videoer av alle bilene som blir testet framover. 

 

et5AnsHLIbU

 

 

Drømmebil:

 

EKSTERIØR: 80

INTERIØR: 90

BAGASJEROM: 40

BAKSETEPLASS: 90

KOMFORT: 85

MOTOR: 90

BRUKERVENNLIG: 80

PRAKTISK: 85

PRIS: 100

FRUENS DOM: 80

 

 820 / 1000

– 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg