Nissan Micra i 2019 er en stilig liten bil som er fullstappet med utstyr og komfortabel å kjøre. Perfekt nummer to bil for familien, bilen har faktisk tre isofix fester.
Et godt tips til nydelig roadtrip er den sommeråpne veien som går over fjellet mellom Standal og Ørsta!
Liten, men full av utstyr
Nissan Micra er liten, akkurat som navnet skulle tilsi. Men bilen er fullstappet med utstyr og plassen er optimalisert for å fungere godt som familiens nummer 2 bil. Monterer man bilstoler, så stjeler det mye av plassen fra seteraden foran. Undertegnede fikk ikke plass med bilsete montert bak førerstolen, men da er det bra man kan bruke isofix i framsetet og ha begge stolene på høyre side.
Den lille bilen er enkel å kjøre og parkere i bygatene, men et glimrende ryggekamera gjør det til en lek å manøvrere, selv i trange områder.
Klikk deg inn på lenken for å se det flotte ryggekameraet til Nissan.
Interiøret i Micra er moderne og har det aller meste man forventer av en bil i 2019. Unntaket er kanskje infotainment systemet som virker noe utdatert.
Som familiebil funker denne utmerket som nummer to bil. Baksetet er litt trangt for store voksne, men man får plass! Isofix i framsetet er kjekt å ha tilgjengelig om man har flere små barn som skal i barnehagen, eller bare ønsker å holde barnet våken i bilturen hjem før leggetid.
Demobilen fra Auto 8.8 Vestlandske var godt utstyrt, men noen ting satt jeg ekstra stor pris på. Bilen hadde Bose personal sound system som har høyttalere i hodestøtten til fører. Det var en ganske spesiell lydopplevelse, nesten som å ha på seg headset.
Bagasjerommet var overraskende romslig, faktisk fikk jeg grei plass til Stokkevogna til minstemann. Vel og merke med sittedelen, en stor bag hadde jeg ikke fått med uten å fjerne hattehylla.
Setene er komfortable, spesielt de to foran har det meget fint på tur i Micra. Fire voksne får det derimot litt trangt, men det går greit.
Micra er stilig
Nissan Micra har ikke alltid vært en pen bil å se på, men i 2019 er det en sporty og ganske tøff bil.
Fronten er fin med LED-lykter som skaper et moderne og sporty uttrykk.
Karosseriet er lavt og Nissan treffer bra på designet på dagens Micra.
Designet på baklyktene er triangulert og er en rød tråd både foran og bak på bilen.
Bak rattet
Demobilen hadde en 90 hesters bensinmotor som funket bra. Den trengte litt turtall for å få fart i seg, men da ble det til gjengjeld ganske morsomt. Manuell girkasse som var enkel og presis, en god nyhet er at denne bilen nå er tilgjengelig med automatgir.
Man merker litt veistøy når man kjører 80-90 km/t, men det er kanskje typisk for småbilklassen. Begynner å bli en stund siden undertegnede har kjørt såpass liten bil.
Nissan er flink til å skape et førermiljø som er oversiktlig og enkelt. Her kan hvem som helst sette seg bak rattet og finne ut hvordan ting fungerer, meget positivt.
Oppsummert!
Nissan Micra er et godt og fornuftig bilkjøp. Testbilen var godt utstyrt og har en nypris på 220-240.000kr. Prislisten stemmer ikke helt da Micra er blitt tilgjengelig med nye motorer, blant annet automatgir er nå mulig å velge. Sjekk prislisten!
Dette er en bil med attraktivt utseendet og rikelig med teknologi og utstyr. Om man ønsker en rimelig og driftsikker bil og samtidig ikke har behov for veldig mye plass, er dette et ypperlig valg.
Praktisk med isofix i framsetet i tillegg til to stykk i baksetet, dette er noe småbarnsfamilier vet å sette pris på. Husk å deaktivere airbagen om du monterer stolen i framsetet!