Volkswagen Touran 2018, 7 Seter, 150hk, TSI, Automat
Pris testbil: 535.000
Praktisk, sporty og romslig.
Da har jeg vært hos Møller Ålesund og lånt en splitter ny Touran med en sprek 150hk bensinmotor og automatgir.
Touran har forandret seg mye gjennom årene, men de har klart å holde seg folkelig med en gunstig pris og fokus på praktiske løsninger framfor lekre detaljer.
Dette er en bil som har det aller meste en familie trenger. Det er stort bagasjerom, romslig baksete og behagelige førerstoler foran.
Bilen har et tøft eksteriør, spesielt med R-line stylingen.
SETENE
Siden dette er en FAMILY utgave, har den noen geniale løsninger som en småbarnsfamilie vil verdsette høyt.
Setene på sidene bak kan slåes opp, slik at man slipper å kjøpe bilstol når ungene begynner å bli 3-4 år gamle og er ferdig med bakovervendt sete. I tillegg har vinduene solgardiner som er nedfelt i døra, da slipper du også de knotete sugekopp variantene som gjør det umulig å åpne vinduet.
De to bakerste setene er også kjekk å ha når ungene vil ha med seg flere venner på tur. Det er tross alt barn den bakerste seteraden må være ment til, for det er fryktelig trangt for en voksen person.
Den bakerste seteraden stjeler noe av høyden på bagasjerommet, men det hadde jeg nok ikke merket hadde det ikke vært for at jeg selv kjører en 5-seter Touran. Nå kommer denne bilen kun som 7-seter.
Seteløsningen i denne bilen er rett og slett genial, med enkle grep slår du ned hvert enkelt sete. Faktisk klarte jeg å slå ned alle de fem bakerste setene på under 10 sekunder, Vipps så har du plutselig en 2-seter varebil med helt flatt lasterom.
INNVENDIG
Interiøret i Touran er ikke det mest spennende eller flotteste. Men det er gjennomgående høy kvalitet på alle knapper og hendler.
VW har bygd denne bilen skikkelig, det er slutt på skrangling som man har på eldre Touran-modeller. En stor infotainment skjerm, med god touch funksjon. Eneste som mangler er head-up display og VW sitt nye active info display. Dette er ikke mulig å få på Touran, det skal tross alt være litt nøkternt også, når man kjører Touran…
Et enormt panoramasoltak kom virkelig til sin rett i denne bilen, det gir en veldig lys og fin kupe og er nok populært hos de små.
Testbilen hadde også stoffseter. Jeg ville kanskje valgt skinninteriør da det både ser bedre ut og er mye lettere å holde rent. Bilen blir da cirka 10.000kr dyrere, men det er det verdt.
Den elektriske bakluka, som kan åpnes ved at man vifter foten under bakfangeren, er helt uvurdelig når man først har blitt vant til det. Dette er faktisk spesielt kjekt for småbarns familier som har barnevogn som skal løftes inn og ut hele tiden. Da slipper man å ha våtservietter i hanskerommet for å vaske seg etter å ha tatt på den skitne bakluka.
MYE BRÅK?
Jeg har kjørt en støy-test i kupeen ved 50- og 80-km/t. Bilen virker godt isolert og det er merkbart stillere enn i min egen Touran som er syv år eldre. Det blir spennende å se hvordan denne gjør det når jeg sammenligner med andre biler i senere tester.
TRE RASKE
Tre ting familien bør velge på utstyrslista::
– R-line Eksteriør
– Family utgave (Solgardin og praktisk bakseteløsning)
– Elektrisk bakluke
Negative sider ved bilen:
– 4×4 ikke tilgjengelig
– Litt dårlig stereo, ikke mulig med integrert sub.
– Kommer ikke som ladbar hybrid
Da gjenstår bare dommen. Vanligvis skal her nå være et avsnitt med fruens dom der min kone får komme med sine tanker om bilen, men hun er i syden.
Det ble allikevel en liten kommentar ut i fra bilder jeg har sendt henne.
Fruens dom:
Liker at man sitter høyt og har god utsikt. Liker ikke stoffseter, ser helst at det er skinn, det er enklere å vaske og ser bedre ut. Elsker at jeg kan sette barnevogna inn i bagasjerommet uten å slå den sammen. Den var mye tøffere enn vår gamle Touran hvert fall!
EKSTERIØR 85
INTERIØR 90
BAGASJEROM 90
BAKSETE 80
KOMFORT 80
MOTOR 70
BRUKERVENNLIG 90
PRAKTISK 95
PRIS 80
FRUENS DOM 80
DRØMMEBIL: 840
Kommenter om du har spørsmål om denne bilen eller om du er uenig i det jeg mener. Ønsker konstruktive og varierte meninger rundt testene mine.