Prøvekjørt: Nissan X-Trail

Nissan X-Trail, Dci 177hk, Automat, 4×4.

 

Pris testbil: 590.000

 

Tøff SUV med praktiske løsninger og god plass

 

Nissan X-trail har vært et hyggelig bekjentskap de siste dagene. Dette er en bil som er komfortabel, praktisk og og kommer seg fram nesten hvor som helst. 
Hvert fall om du velger den med 4×4. 

Jeg har ikke testet kjøreegenskapene på annet enn landevei, men følte meg som en konge i den store SUVen, spesielt med den kraftige dieselmotoren som står i testbilen. 

Interiøret og eksteriøret gir ikke noen wow.faktor, men ser bra ut. Man kjøper ikke X-trail om man ønsker å skille seg ut i gata. 

 

 

Utvendig

 

Bilen ser mer sporty ut enn før med de nye lyktene og den nye Nissan-grillen. Dette er en tekna utstyrs-variant, da får den noen krom detaljer i grillen, mørke bakruter og grøftelys som gir bilen et mer sporty utseende. Det er nok for sporty familier denne bilen passer best.

 

 

Setene

 

Når du velger Tekna, som er toppmodellen, er blant annet skinninteriør inkludert. Testbilen hadde svarte skinnseter som var elektrisk justerbare foran. 
Setene bak kan man enkelt justere fram og tilbake etter ønske eller behov. 

Førerstolene var svært komfortable og jeg hadde gode muligheter til å justere sittestillingen med de to bryterne på siden av setet. 

Baksetet er delt 40/60 og kan enkelt justeres fram og tilbake med en hendel under sitteputen. Seteryggen kan også justeres etter ønske. Behagelig å kunne legge ned seteryggen om man vil ta seg en blund på lengre kjøreturer. Et stort pluss at det er setevarme også bak, det tror jeg barna og de som sitte bak setter pris på. 

Det var god plass til to bakovervendte bilstoler.

Baksetene kan enkelt slåes ned og vipps så har du et enormt lasterom med plass til det aller meste. 

X-trail har også mulighet for 7-seter mot et tillegg i prisen. 

 

 

Innvendig

 

Det er ikke noe fancy knapper eller dingser i denne bilen. Her er det gjort enkelt og oversiktlig slik at føreren kan konsentrere seg om kjøringen. 

Det virker som det godt gjennomtenkt hvor alle knappene er plassert, slik at fører skal kunne styre det meste i bilen. 

Det er plassert et bryterpanel ved siden av rattet på venstre side. Her finner vi blant annet mulighet for å aktivere rattvarme, åpne/lukke den elektriske bakluka og flere andre nyttige funksjoner. 

Midtkonsollen er praktisk anlagt med to koppholdere og et gedigent lagringsrom under midtarmlene. I midtkonsollen finner du også bryterne for setevarme både foran og bak, samt mulighet for å velge hvilke hjuldrift bilen skal kjøre med. Det er store og oversiktlige knapper som selv bestemor forstår seg på.

Infotainment systemet er helt ok. Savner litt informasjon om radiokanal valgene og skulle gjerne hatt apper som Apple-carplay og lignende.  Nissan har sin egen App, Nissan-connect, som gir deg mulighet til å koble på internett og for eksempel surfe på facebook, uten at jeg ser helt nytten av det. 

Om du velger toppmodellen Tekna får du også et meget godt 360-graders ryggekamera som er til stor hjelp når man skal lukeparkere eller navigere på uoversiktlige steder. Praktisk at det er en egen knapp ved infotainment skjermen som aktiverer dette kameraet. 

BOSE lydanlegg med bra trøkk er også en del av utstyret i TEKNA. 

 

Bagasjerom

Bagasjerommet er stort og de fleksible baksetene gjør det mulig å øke lastekapasiteten betraktelig om man skulle behøve det. Dette er nok en av de største og mest praktiske bagasjerommene i SUV-klassen. Bunnen er mulig å justere opp og ned, og man kan lage en skillevegg for handleposer og slikt, praktisk. 

Den elektriske bakluken, som er inkludert i Tekna, er noe man virkelig verdsetter som småbarnsfamilie.  Man kommer ofte ut av butikken med ungen i ene handa og to handleposer i andre. Da er det kjekt om bakluka kan åpne seg selv ved å vifte med foten under støtfangeren. 

 

 

Mye bråk?

På tomgang lager dieselmotoren mye lyd og gir litt vibrasjoner inn i kupeen, men i fart er det meget behagelig og stille. Myk fjæring og store dekk tar vekk mye av veistøy fra grove sunnmørsveier. Bilen virker godt isolert.

 

 

 

Tre raske

 

Tre positive sider ved bilen.

– BOSE stereoanlegg

– 4×4 med mulighet til å velge drivlinje manuelt

– 360-graders ryggekamera

 

Tre negative sider ved bilen:

– Infotainment systemet virker utdatert i 2018

– Cruisekontrollen er ikke adaptiv

– Litt høy pris om du velger toppmodellen.

 

Fruens dom:

Bilen ser bra ut og var god å kjøre, liker at jeg sitter høyt og har god oversikt over veibana. Den føltes romslig innvendig og setene var veldig komfortable. Kjekt at setene var elektrisk justerbare. Designet på fronten, rundt Nissan-emblemet, gav bilen et mer eksklusivt utseende. 

 

Eksteriør:  70

Interiør: 70

Bagasjerom: 70 

Bakseteplass: 95

Komfort: 90

Motor: 85

Brukervennlig: 85

Praktisk: 80

Pris: 60

Fruens dom: 80

 

Drømmebil: 785 / 1000

 

Kommenter om du har spørsmål om denne bilen eller om du er uenig i det jeg mener. Ønsker konstruktive og varierte meninger rundt testene mine. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg