Prøvekjørt: Volkswagen Tiguan Allspace

Stor, praktisk og tøff

 

Pris testbil: 740.000kr(!)

 

En bestselger har blitt enda bedre

VW Tiguan har jo vært Norges mest solgte SUV over lenger tid, og nå har VW kommet med en forvokst utgave av bilen. Allspace er en stor SUV med god plass i både baksetet og bagasjerommet. Det er også mulighet for to ekstra seter i bagasjerommet, likt som i Touran, som kan slåes ned flatt. 
Tiguan Allspace er en fantastisk SUV som har vært et veldig kjekt bekjentskap. 4×4 er standard på alle Tiguan Allspace. 

 

 

Bilen utvendig

VW kom med ny Tiguan i 2016 med et mye sprekere utseende enn tidligere. Med strammere linjer og et mer sporty preg. Nå har de altså lansert en Tiguan som er lenger, bredere og høyere og kalt den Allspace. Demobilen jeg har lånt ser meget bra ut, men den kan være enda tøffere, om man hiver på R-line eksteriør pakke. Da ser bilen virkelig tøff ut og skiller seg ut i trafikken. 

 

 

 

Bilen innvendig

Interiøret i denne bilen er typisk Volkswagen. Det er ikke noe banebrytende, men godt gjennomtenkt og praktiske løsninger hele veien. 

Multifunksjonsrattet er som de fleste andre VW-modeller, de fleste brytere og hendler innvendig gir høy kvalitetsfølelse. 

Denne bilen har VW sin nye infotainment system som er mer minimalistisk enn før. De fleste knapper er fjernet og det meste styres gjennom touch-skjermen. 

Panorama-soltak er kjekt å ha, men kanskje noe man kan spare seg for å få ned prisen på denne bilen

Pene led-lys i dørhendler og lyslister langs dørkarmen gir bilen et lekkert og eksklusivt preg når mørket faller. 

Se Youtube klipp av interiøret!

 

 

 

Hvordan er setene

Demobilen var utstyrt med flott skinninteriør som gav en god kvalitetsfølelse. Det var komfortable seter, både foran og bak. Jeg testet bilen på langkjøring og koste meg veldig i de gode skinnsetene. Gode muligheter for å justere setet elektrisk slik jeg fikk en optimal førerposisjon. 

Baksetene er praktiske på flere måter. Det er mulighet for å gli de fram og tilbake etter behov og man kan selvfølgelig slå de ned slik man får et enormt lasterom. 

Du kan bestille denne bilen som 7-seter, da får du to ekstra seter som ligger skjult i bagasjeromsgulvet. Med en enkel håndbevegelse slår man opp setene og like enkelt kan de legges ned igjen. 

 

 

 

Praktiske løsninger og bagasjerommet

 

Dette er en meget praktisk bil på flere måter. Regulerbart baksete, mulighet for 7-seter, mange koppholdere, flybord i baksetet, elektrisk bakluke, stort bagasjerom og god takhøyde er noe som gjør dette til e kjekk familiebil. 

 

Bagasjerommet i denne bilen er dypt og har plass til det meste en stor familie skulle behøve. Om man velger 7-seteren blir gulvet merkbart høyere, da mister man litt plass, men det burde fortsatt være nok for de fleste. 
Baksetene kan enkelt slåes ned slik det blir en varebil med to seter, romslig og praktisk. 

 

 

 

Teknologi

Allspace har det man forventer av en bil i 2018 når det kommer til teknologiske løsninger. Den har aktive info display som føreren kan velge selv hva man ønsker å ha der. Om det er et gedigent speedometer, navigasjon, radio eller kjøredata som er i fokus velger man selv. 

Denne bilen var også utstyrt med head-up display i frontruten, men dette følte jeg ble overflødig når man har aktive info display. Faktisk kunne jeg ha så mye som fire(!) ulike speedometer som fortalte meg hastigheten samtidig, det blir for mye. 

Kjøre assistenter som adaptiv cruisekontroll og automatiske, adaptive led-kjørelys er meget bra. Bilen følger trafikken mykt og bremser tidlig ned om bilen foran senker farten. 

Infotainment systemet til VW har holdt høy kvalitet lenge, og det gjør det fortsatt. Nå har de dog gjort noen store endringer for å gi et mer moderne uttrykk. Det er en stor berøringsskjerm og ingen knapper. Kun markerte felt der man kan styre lyd og skru av/på systemet. Det er enkelt og oversiktlig å navigere seg rundt i alle de forskjellige innstillingene som går an å endre på. 

Apple carplay er selvfølgelig tilgjengelig, noe som har blitt en favoritt for meg som bruker IOS telefon. Faktisk kan man spare mange tusenlapper på å droppe det dyre navigasjonssystemet og kun bruke google maps gjennom Apple carplay. 

 

 

 

Motoren

 

Denne bilen hadde en fantastisk TDI motor på 190hk. Det var rikelig med kraft for denne store SUVen, og forbruket var meget imponerende på langkjøring. 

Jeg låg på 0,53 liter per mil, uten å kjøre spesielt hensynsfullt med tanke på forbruk. 

VW lager også noen med effektive TSI-motorer som er svært populære. Personlig foretrekker jeg diesel, men det er fordi jeg kjører mye bil, gjerne over lengre strekninger og med mye bakker. 

VW har også sin nydelige DSG automatgirkasse som fungerer perfekt sammen med deres dieselmotorer. 

 

 

 

Støy i kupeen

Det gikk litt fort i svingene denne gangen, så jeg glemte å gjøre målinger på støy i kupeen. Men har testet denne bilen på landeveien og kan garantere at det er meget støyfritt og behagelig, både i høye og lave hastigheter. 

 

 

Tre raske

 

Positive ting ved bilen som er verdt å merke seg

1. Svært komfortabel bil å kjøre med en nydelig 190hk dieselmotor

2. Stor og praktisk 

3. Tøft utseende

 

Forbedringspotensial ved bilen

1. Bilen er litt dyr

2. Ikke tilgjengelig som ladbar hybrid

3. Litt lite plass til bilstol bak sjåfør. 

 

 

 

Overskrift: Fruens dom

Jeg elsket denne bilen. En tøff SUV med fint interiør. Liker veldig godt den nye touch-skjermen i svart glass-finish. Det var et stilrent interiør med nydelige skinnseter. Dette er en bil for meg, bare synd den er så dyr! 

 

 

Video av bilen.

 
xkH_M9NO7_w

 

 

Drømmebil

Demobilen jeg fikk låne hos Møller Ålesund var en meget velutstyrt bil som hadde en høy prislapp. Denne bilen starter på 550.000kr og du kan fint få bestilt deg en flott Tiguan Allspace til rundt 600.000 om du dropper mye av det som var ekstra på denne bilen. Da jeg lagde “min bil” i VW sin konfigurator på nettsiden, fikk jeg en pris på 630.000kr med det meste man skulle trenge. Dette er en bil som kan treffe godt hos mange og er en het kandidat til å være en drømmebil for familien. Jeg har hvert fall store problemer med å finne svakheter på denne bilen, annet enn prisen. 

 

EKSTERIØR: 90

INTERIØR: 80

BAGASJEROM: 90

BAKSETEPLASS: 75

KOMFORT: 90

MOTOR: 90

BRUKERVENNLIG: 85

PRAKTISK: 80

PRIS: 70

FRUENS DOM: 100

 

Drømmebil: 850  / 1000

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg