Pris testbil: 450.000
Utseendet på bilen
Jeg kan starte med å sitere Hyundai selv på hva som er nytt med bilen i 2018:
Nye Tucson har fått en ny sportslig lyssignatur med hovedlykter med full-LED. Lyktene møter hjørnene på kaskadegrillen som er plassert over støtfangerne foran og beskyttelsesplaten under bilen. Den kraftfulle hekken har fått nytt baklyktdesign og ny støtfanger bak.
Dette er en SUV med sportslig utseendet og fine linjer. Bilen har nye LED lykter som gir bilen en kul signatur-look når den kommer rullende og kjørelysene lyser opp veibanen på en glimrende måte. Fin funksjon at lyktene lyser opp grøfta automatisk på den siden man svinger.
La oss ta en titt på noen bilder jeg tok av bilen ute på nydelig Giske.
På siden av demobilen fra http://www.ricobil.no/ står det selvsikkert printet “En sikker vinner”, og det stemmer nok på mange måter.
La oss ta en titt på innsiden av Tucson
Hyundai har alltid laget gode kvalitetssikre interiør som er praktiske. Jeg huske gamle bilen til pappa som var en Hyundai Matrix. Bilen kostet cirka 200.000 ny og hadde hele 13 koppholdere og mange geniale løsninger. Dette ser man også igjen i Tucson.
Her er et ti år gammelt bilde fra en rånetur med nevnte bil!
Den er mye finere og bedre enn pappas gamle Matrix, men det er lett å kjenne seg igjen. Sittestillingen i forsetene er god og man har gode muligheter til å justere sittestillingen elektrisk, savner kanskje mulighet til å forlenge lårstøtten.
Baksetet er svært romslig og man har, i ekte Hyundai ånd, mulighet til å regulere seteryggen for en mer komfortabel sittestilling.
Det er utrolig hvor mye det har å si når man får litt vinkel på ryggstøtten og får mulighet til å sette seg litt dypere ned i baksetet, her kan man sitte lenge!
Varme i setene både foran og bak, i tillegg har forsetene ventilering til varme sommerdager.
Lekkert skinninteriør er også standard i denne bilen
Hyundai har gjort det enkelt med Tucson. De leverer kun en utstyrs variant og ett motoralternativ. Dette reduserer produksjonskostnadene og gjør bilen så rimelig som mulig for forbrukerne. Eneste tilvalg man skal gjøre når man kjøper denne bilen er å velge farge, om man vil ha soltak og om man ønsker 4×4. Testbilen var utstyrt med nevnte soltak og det gav en lys og fin kupe og mulighet til å lufte med en enorm takluke.
Infotainment systemet er funksjonelt, enkelt å bruke og har alt av tilkoblingsmuligheter. I tillegg er bilen utstyrt med et knallbra stereoanlegg fra KRELL.
Man finner hele fire koppholdere foran og fire bak, så det er ikke noe problem å ta med både kaffikoppen og tåteflaska til babyen, alt får plass og står stødig.
Bagasjerommet er romslig for å være en kompakt SUV. Praktisk lagringsrom er gjemt under bagasjeromsgulvet. Fikk grei plass til vogna fra Stokke.
Sjekk video gjennomgang av bilen for en nærmere titt på interiøret og plassen i bagasjerommet. https://www.youtube.com/watch?v=qNW_JmJbbKM
Hvordan var den å kjøre?
Man som vanlig høyt i en SUV og det gir en ekstra god oversikt over veibanen. Førerposisjonen er mulig å regulere med fire-veis regulering av ratt og gode justeringsmuligheter på setet, så man burde absolutt finne seg til rette her.
Testbilen hadde kun trekk på forhjulene, bilen kan også leveres med firehjulsdrift. Med 136 dieselhester og en komfortabel girkasse var det en fornøyelse å sitte bak rattet på nye Tucson. Meget god adaptiv cruisekontroll som følger trafikken. Litt masete “lane assist” funksjon som drar mye i rattet om man ikke holder seg linjerett til enhver tid, men denne funksjonen er enkel å koble inn og ut.
Bilen føles ikke veldig sprek, men det er mer enn nok trekkraft for å ta en forbikjøring eller to på vei opp på påskefjellet.
Fem grunner til å kjøpe Tucson:
1. Mye bil for pengene
2. Praktisk og romslig bil
3. Godt utstyrt og komfortabel
4. Svært lite veistøy i kupeen
5. God kvalitetsfølelse over hele linja.
Hvem passer bilen for?
Småbarnsfamilier som er ferdig med “vogn-tida”
De som ønsker en prisgunstig SUV, men ikke nødvendigvis har behov for 4×4.
Noen som har med seg mye drikke i bilen(8 koppholdere!!)
Bilen har vel forbedringspotensiale også?
Litt kjedelig at bilen kommer “ferdig pakka”, så man får ikke bygge sin egen bil. (Selv om jeg ikke har noe å utsette på valgt utstyr.)
Kun tilgjengelig med 136hk dieselmotor, hvor er stikkontakta? Bensin?
Litt mange knapper i dashbordet, plutselig har man slått på rattvarmen når man leiter etter ny radiokanal….
Konklusjon
Med Tucson har Hyundai en kompakt SUV som fungerer utmerket som familiebil med romslig baksete og tilstrekkelig bagasjeplass! Bilen har et moderne utseendet og alt utstyr man vanligvis behøver. Prisen er ikke avskrekkende, selv om den bikker 400.000 så vil jeg absolutt si at dette er mye bil for pengene.
Bilen står klar for prøvekjøring på Rico bil i Fremmerholen.
Hei. Tips for tester av familiebiler:
1: Fint at du skriver at det er plass til barnevogn i bagasjerommet, men ta gjerne bilde av dette og skriv hvilken vogn det er.
2: Test med barneseter, helst et stort bakoverlendt (1-4 år). Ta bilde av setet og skriv hvilken modell det er. Vis med bilde plassen i fremsetet foran når barnesetet er på montert.
3: Skriv om der er isofix for 3 barneseter i baksetet. Test med 3 barneseter. vi er mange med 3 barn som sliter med å finne brukbare biler.
Tippso: Hei! 🙂
Takk for gode tilbakemeldinger og forslag til den videre skrivingen.
Det er ikke mange biler med hverken feste eller plass til tre barneseter, men det er noen. Skal notere meg dette og skrive noen innlegg med fokus på litt større familier. 🙂
Jeg pleier å vise plassforholdet med og uten barnevogn/ barnesete på youtube kanalen min. Sjekk https://www.youtube.com/user/supersqz/videos?view_as=subscriber
Har ikke gjort dette på alle bilene jeg har testet, men skal gjøre det framover.