Ja vi elsker elektriske biler!

Elektriske biler er best! 

 

Bilmarkedet har hatt en drastisk og unik utvikling her til lands de siste 4-5 årene. Det kommer stadig flere el-biler på markedet og norske myndigheter  har gitt store fordeler ved å velge miljøvennlige biler. Mange er uenig i akkurat dette, at el-biler faktisk er miljøvennlige, men den får vi ta en annen gang. 

Den første kommersielle modellen som ble starten på den elektriske galskapen som foregår, var Nissan Leaf. Denne bilen kom i 2011 og solgte relativt bra. Den gang var folk, naturlig nok, skeptisk til dette med elektriske biler. Faktisk var den ikke blant de 15 mest solgte modellene her til lands, det første salgsåret. 

Bilderesultat for nissan leaf 2011

Leaf hadde en reell rekkevidde på 8-10 mil om vinteren og 13-15 mil om sommeren

 

Hvem kjøper el.-bil? 

La oss hoppe fram til 2018. Jeg sitter på Valderøya utenfor Ålesund og skriver dette innlegget om el-biler. Det finnes ikke en bomstasjon i mils omkrets. Allikevel skal jeg forklare hvorfor man burde satse elektrisk. 

i tiden før Tesla kom og revolusjonerte rekkevidden til el-biler, var det vanlig med 10-15 mil rekkevidde. Samtidig var det, spesielt i en mellomstor by som Ålesund, stor mangel på offentlige ladepunkt. Dette begrenset mulighetene for el-bil kjøperne, dermed ble det for de fleste en bil nummer to som var aktuelt. 

I storbyer med bomstasjoner på annethvert gatehjørne og tilgang på kollektivfeltet i rush-tiden skjønner jeg veldig godt at elektriske biler ble automatisk attraktivt, men selv uten disse fordelene mener jeg at elektriske biler er mest gunstig. 

I dag har vi mange spennende og ulike modeller tilgjengelig på det elektriske bilmarkedet. Har man tykk lommebok og ønsker en premium bil kan du satse på Tesla eller for eksempel Jaguar sin nye i-Pace. Sistnevnte har jeg testet, fantastisk bil! Det kommende året er det to premium merker med spennende elektriske nyheter. Mercedes EQC og Audi E-tron, begge kompakt SUVer som nok blir populære her til lands. 

Bilderesultat for mercedes eqc

Bilderesultat for audi e tron

 

Tilbake til det jeg pratet om, nemlig grunnen til at folk vil ha seg el-bil…

Jeg har selv eid en liten VW E-UP i snart tre år. Noe som vil være ny rekord for meg med tanke på å beholde samme bil over tid. 

Denne lille fantastiske bilen koster ikke mer enn 210.000kr ny og har alt vi behøver for en bil nr 2. Siden jeg eier en el-bil selv, føler jeg meg greit kvalifisert til å begrunne hvorfor det er bra med elektrisk. 

Min bil er av “gamle typen” med begrenset rekkevidde. Nå på vinteren klarer jeg ikke mer enn 7-8 mil på en full tank med strøm, om jeg bruker varmeapparat og annen elektronikk normalt. Kan selvfølgelig velge å skru av alt dette og komme meg noen mil lenger, men det er ikke nødvendig i mitt tilfelle. Vi har også en dieselbil med god plass til barnevogn og alt annet vi behøver i hverdagen. 

For å gjøre det konkret skal jeg peke på tre grunner til å kjøre elektrisk, sett vekk fra bompenger og kollektivfelt, for det har vi (nesten)ikke på Sunnmøre.

 

1. Billigere i hverdagen 
Å fylle en tank med elektrisitet er mye billigere enn både bensin og diesel. Jeg har søkt litt på nettet for å finne fakta på forbruk med elektrisitet, der er mye interessant lesing etter et kjapt google søk. Faktisk bruker en el bil cirka 2 kroner per mil, da har jeg rundet oppover! En gjerrig dieselbil ligger på 8-10 kroner per mil. Dermed sparer jeg, som har 5 mil kjøring til og fra jobb, 40 kroner per dag på å ha elektrisitet i tanken. 

 

2. Garanti

Nesten alle el-biler på markedet blir solgt med 8(!!) år garanti på batteriet, altså motoren. Det vil si at man kan, etter åtte års bruk, dra inn på merkeverksted og få bilen sin sjekket. Er ikke batteri kapasiteten minimum 80% av ny, får man ny motor på reklamasjon. Slå den! 

 

3. Rabatter

Norge er et miljøbevisst land. Selv om el-bilistene skulle miste rettigheter til kollektivfelt og gratis bom, vil det nok alltid være billigere med elektriske biler. På ferger er det allerede en stor rabatt på å kjøre elektrisk, lav årsavgift på bilen og man sparer penger på forsikringen. 

 

Men det må sies at der er ting jeg ikke liker med elektriske biler…

iIngen motorlyd, for en bil interessert person er det kjekt med litt brumming fra panseret. 

Få el-biler har mulighet for hengerfeste. 

På Sunnmøre finnes det få offentlige ladepunkt, enda færre hurtigladere. Dermed må man lade hjemme og planlegge kjøringen nøysomt. Det slipper man med fossilt drivstoff, det er jo bensinstasjoner overalt!

 

De neste innleggene på bloggen skal jeg fokusere litt på elektriske biler. Hva er egentlig på markedet og hva bør man satse på? Det skal jeg gi deg en liten pekepinn på. 

 

FØLG MED! 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg