FORD I FOCUS IGJEN!

Sist helg hadde jeg noen dager med nye Ford Focus stasjonsvogn. Det er en bil som har blitt skrytt opp i skyene av bil journalister og Ford-selgere elsker å prate om. Men er denne bilen virkelig så bra? Ja det er faktisk flere ting som gjør at denne bilen begeistrer, det første er utseendet! 

 

Før jeg forteller om helgens testbil, må jeg mimre litt om de tidligere generasjonene som har vært. I 2018 hadde Focus 20-års jubileum og de feirer med den beste modellen de har laget noen gang! 

TIDLIGERE MODELLER

Dette er en folkekjær bil her til lands. Den har rullet på veiene siden 1998 og det har vært mange gode modeller som har vært svært populære. Den første som kom på nittitallet var stilig og moderne. Faktisk ble den kåret til årets bil i Europa i 1999! 

.Focusen så slik ut fra 1998-2004.

Litt ut på 2000.tallet kom de med en ny generasjon Focus som også var tøff. Denne fikk noen facelifter gjennom årene, men såg omtrent slik ut fra 2004-2011.

Relatert bilde

Sporty utseendet og praktisk bil. 

Fra 2012-2018 har Focus sett omtrent slik ut, ikke like sporty og røff. Ja faktisk litt kjedelig. 

Bilderesultat for ford focus 2012

Alle disse modellene har man kunne kjøpe i en ST-versjon, da har de alltid sett gromme ut. Men det er deilig å kunne si at nye Ford Focus er stilig, selv om du ikke velger det mest sporty oppsettet. Så la oss flytte focus over på det som gjelder om du rusler inn på en Ford-forhandler i 2019! 

 

NYE FORD FOCUS ER FIN!

 

Jeg har testet stasjonsvognen til nye Focus, med stilig ST-styling ser bilen rett og slett knalltøff ut. Man finner nok ikke en tøffere stasjonsvogn til under 500.000. Prisen for denne starter på 323.000 med manuell gir og 125hk bensinmotor. 

 

Testbilen hadde ST-line styling både innvendig og utvendig, under panseret var det den kritikerroste 1.0 liters bensinmotoren med 125 hestekrefter. Av ekstrautstyr hadde bilen blant annet panorama soltak, oppgradert stereo og litt annet småplukk. Sjekk prislisten for å finne ut hva din Focus ville kostet, avhengig av hvor mye utstyr man ønsker: https://www.ford.no/content/dam/guxeu/no/documents/pricelists/cars/PL-ford-new-focus_Stasjonsvogn.pdf

 

SLIK SER NYE FOCUS UT

Ford Focus har endelig gått tilbake til det sporty utseendet den har vært kjent for. Med moderne og stilige LED-kjørelys og et sporty karosseri blir man litt varm i hjertet av å se bilen parkert. Jeg testet stasjonsvognen, den ser selvfølgelig ikke like kul ut som fem-dørs varianten, men det må da være en av de stiligste stasjonsvognene i 2019.

 Det er selvfølgelig LED-lykter både foran og bak. De nye baklyktene har en smalere profil og er med på å bevare det sporty preget som denne bilen har. 

 

PÅ INNSIDEN AV NYE FOCUS

Interiøret i denne bilen er rett og slett meget bra. Kvalitetsfølelsen er knallbra over hele linja og bilen føles premium både på materialvalg og teknologi.

ST-line versjonen har røde kontrast sømmer i setene og tykt sportsratt . Alle knapper, bortsett fra styring av aircondition er flyttet inn i touch-skjermen. Ryddig, fint og på høy tid Ford sluttet med alle knappene. 

 

Baksetet i denne bilen er svært romslig, faktisk er det så romslig at den nesten ikke kan kalles en kompakt stasjonsvogn. Jeg monterte to store bakovervendte bilseter og satt meget komfortabelt i førersetet, det skal nesten ikke være mulig i kompakte stasjonsvogner når man nærmer seg 190cm på strømpelesten. 

 

Brede på 2 år var veldig fornøyd med plassen i baksetet på “nye” bilen. Likte spesielt godt glasstaket, det sa han var kult

Ellers kan man nevne at baksetet har et praktisk midtarmlene med to koppholdere og isofix-feste for to bilstoler. 

Interiøret ellers i denne bilen er praktisk og har flere smarte løsninger. For eksempel justerbare koppholdere til de to som sitter foran. De kan skyves fram og tilbake og tilpasses etter hva som står nedi, uansett om det er lite eller stort. 

 

Setene i bilen er komfortable og har bra sidestøtte. Førersetet er elektrisk justerbart. Ellers er det et imponerende bagasjerom på over 600 liter. Igjen, det er enormt for en bil i denne klassen! 

 

Det var snøstorm når jeg skulle ta bilder av bilen, derfor er noen av bildene litt dårligere kvalitet på. 

 

BAK RATTET

Det var en svært komfortabel opplevelse å kjøre denne bilen. Med 6-trinns manuell girkasse og 125 hestekrefter blir man ikke skremt av å trykke gassen i bånn, men den lille tre sylindrede motoren har et kult snerr. 

Jeg lå på gjerrige 0,6 i snitt på mila når jeg kjørte rundt i Ålesunds bygater og dro på litt på landeveien av og til. Det er gode tall, spesielt for en bensinmotor. 

Noe jeg merket meg spesielt med denne bilen, var at støydempingen føltes svært god, selv i høy fart. Man kan bare høre på måten vinduet lukker seg. Det er en deilig dempende lyd når vinduskanten glir opp i dørkarmen. 

 

FOR Å OPPSUMMERE LITT

Ford sin nye Focus er en bil som ser bra ut, er gunstig priset, har stort baksete- og bagasjerom, er komfortabel å kjøre og har alt man forventer av kjøresystemer i en bil i 2018. 

Auto 8.8 Vestlandske har denne bilen klar til prøvekjøring og jeg anbefaler en tur inn for å oppleve denne svært populære og kritikerroste bilen. 

Til slutt kan du se en video gjennomgang av bilen, kjekt om du går inn å følger youtube-kanalen min. 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg