Jeg tilbrakte en helg med Citroen Berlingo og tok like gjerne bilen på en skikkelig familiebil test. Nemlig en to-dagers tur på hytta, med alt pikk pakket som kreves når man reiser med to små barn. Barnevogn, skiutstyr og alt annet man behøver. Fikk virkelig testet hvor praktisk denne bilen er, men før jeg skriver om nye Berlingo, kan vi ta en liten titt på historien til denne bilmodellen.
Tidligere generasjoner
Citroen Berlingo har en tvilling i Peugeot Partner. De to har vært omtrent identiske opp gjennom årene, men nå blir det nok forskjell på utseendet, når Berlingo har arvet de særegne lyktene som Citroen har på sine nyeste modeller.
Her er første generasjons Berlingo!
Denne bilen ble lansert på midten av 90-tallet og ble, som idag, solgt mest som varebil. Men det har alltid vært mulig å få bakseter i denne bilen.
Andre generasjons Berlingo kom i 2008, selv om den fikk en vesentlig facelift tidlig på 2000-tallet var det først etter 12 år det kom en ny generasjon. Bilen har egentlig sett omtrent slik ut, frem til 3-generasjon som er dagens nye Berlingo.
Citroen har blitt mer vågal på fargevalg og er en skikkelig fargeklatt på veien. Her kan man se oransje kontrast-farger på støtfanger og “bumpers” på siden.
Nye Berlingo!
Jeg hadde en helg med denne bilen, og tilfeldigvis var vi invitert med på hyttetur. Med to unger på 1 og 2 år ble lastekapasiteten virkelig satt på prøve. Vi hadde to bakovervendte bilstoler, barnevogn, skiutstyr og akebrett som skulle inn i bilen, før alt det andre man må ha med. Så la oss se litt på hvordan denne bilen er innvendig.
Setene har bra komfort og plassen er suveren. Alle tre baksetene har isofix feste og gulvet er helt flatt.
Vi måtte slå ned det midterste setet for å få plass til langrennski, da var det praktisk at man ikke har noen stor midtkonsoll mellom de to framsetene, skiene lå fint nede på gulvet uten å komme i veien.
Barnesetene hadde god plass og man har til og med sol-gardin i vinduene bak for å gi barnet skygge fra solen. Dette er en veldig kjekk ting å ha, så slipper man de store upraktiske og stygge reklameplakatene med sugekopp-fester.
Det er utrolig god takhøyde og en romslig kupe. Denne bilen var også utstyrt med panorama glasstak med en hattehylle som deler taket i to. Ved første øyekast virket dette litt spesielt, men egentlig fant jeg ut at dette var en smart måte å utnytte den gode takhøyden. I mørket lyser hattehyllen opp kupeen med et hvitt LED-lys som gjør at man ser ungene i baksetet, uten at det er til forstyrrelse for sjåføren.
Grønt dashbord var kult og litt annerledes.
Berlingo har det meste av utstyr og man kan velge og vrake på en svært så fyldig utstyrsliste hos forhandler. Interiøret er moderne og friskt. Man merker litt at dette er bygd som en varebil, men for en familie med stort plassbehov er dette bare positivt.
Bagasjerommet sluker alt en familie behøver å ha med seg på tur. Enorm bagasjeluke gjør at man slipper å slå sammen vogna i hverdagen, den kan bare settes rett inn.
Hva med utseendet?
Man kommer jo ikke utenom “postbil” imaget som en slik bil har. Spesielt bakenden avslører at dette er en varebil med seter. Taket bråstopper og man har en 90-graders vinkel rett ned på støtfangeren bak. Man får ikke lekre linjer på en slik type bil, men jeg mener Citroen har klart å lage den akkurat så kul at mange vil vurdere denne bilen som et alternativ når man har stort plassbehov og tre unger i baksetet.
Litt synd at de ikke har designet noen sprekere baklykter. De blir en kjedelig kontrast til de spreke frontlyktene.
Hvordan er den å kjøre?
Demobilen fra Aaland bil var litt skuffende ikke utstyrt med 130-hesters dieselmotor og automatgir. Det hadde virkelig vært interessant å testet. Denne hadde en litt mindre bensinmotor på 110 hestekrefter og manuell gir. Motoren virket kvikk, men man merket mangel på bunndrag opp fjellet når bilen var fullastet.
Førerposisjonen var meget god og man har full oversikt i alle retninger. Denne bilen er faktisk ganske kompakt og var enkel å parkere, selv i trange bygater. Man har det meste av kjøreassistenter, blant annet 360-graders kamera rundt bilen og head-up display.
Sjekk ut mer info om bilen her.
Oppsummert
Dette er en praktisk bil framfor noe annet, men nye Berlingo har fått et friskt utseendet og kult interiør. Det burde være et reelt alternativ for familier som har stort plassbehov og som må velge bil med tanke på det praktiske framfor det estetiske.
Man kan få denne bilen i en forlenget L2 versjon med 7-seter. Da snakker vi en bil med plass til 7 voksne personer og tilhørende bagasje. Men for de fleste vil nok denne L1-versjonen være mer enn stor nok.
Prisen på denne bilen havner på rundt 350.000 kroner avhengig av utstyr og motor. En fullspekket bil med største motor og automatgir kan nok bikke 400.000, men det er fortsatt et stykke opp til de fleste familiebilene som kan matche denne på størrelse.
Gå inn å abonner på Youtube kanalen min for å se video av alle bilene jeg tester.
Denne bilen kan prøves og kjøpes hos Aaland bil i Fremmerholen.