Da har vi kommet godt inn i 2020 og elektriske biler ruler fortsatt gatene i det ganske land. Det franske bilmerket DS har bare to modeller og nå har begge blitt ladbare. SUVen DS 7 har blitt ladbar hybrid og DS 3 er blitt 100% elektrisk. Bilene er veldig interessant og jeg har nylig vært å prøvd begge to for å se om det franske luksusmerket har truffet på satsingen sin.
Utseendet skiller seg ut!
Jeg har skrytt tidligere av disse to bilene sitt flotte design, for det er virkelig et blikkfang med høy bling faktor. DS-merket er brutt ut av Citroen og skal være en smak av luksus uten at man blir gjeldsslave i årevis
Det er ikke vanskelig å se at disse bilene er søsken, spesielt lysdesign og den store grillen er gjenkjennelig.
Foran ser man en stor grill med et massivt DS-emblem i sentrum. Det er forskjeller på disse bilene, kanskje er DS 3 litt mer vågal med utseendet, men de får det til å funke der også!
Begge bilene har “Crossback” i modellbetegnelsen, det betyr jo crossover, altså en blanding mellom SUV og kompaktbil. Dette er biler man får lyst til å holde skinnende ren med sitt lekre franske design
Et nydelig interiør
Jeg har jo skrytt tidligere av DS sitt interiør og det har ikke skjedd noe nytt siden bilene ble elektriske, og det er like greit.
Det er lekkert og føles luksuriøst, spesielt storebror DS 7 har et fantastisk interiør som er godt gjennomtenkt. Vil kalle interiøret en blanding mellom Skoda og Jaguar. Med det mener jeg praktiske og fornuftige løsninger som Skoda er mester i, kombinert med stilfullt og kult design som Jaguar er kjent for.
Det handler om firkanta diamant-mønster i begge bilene. Setetrekk, knapper og lys er gjennomført i likt design.
Her ser man DS7 med det svarte skinninteriøret, som forøvrig er standard. DS3 har delskinn med røde kontrastsømmer på denne som er performance-utgave.
Baksetet er romslig i DS7 og naturlig nok noe trangere i lillebror DS3. Men fire voksne har det komfortabelt i begge bilene og bilstol er ingen problem, bare se her:
Bagasjerommet i bilene er større enn man skulle tro. DS7 har faktisk samme størrelse på bagasjerommet som diesel og bensinutgaven, batteripakken er nemlig gjemt under setene.
E-TENSE
DS sine elektriske biler har betegnelsen E-tense og er kommet på markedet som en utfordrer som skiller seg fra konkurrentene.
DS3 har ikke så voldsom rekkevidde, man kan forvente omtrent 25 mil på langkjøring. Dette er ikke spesielt imponerende, men for sitt bruk burde dette være tilstrekkelig. I hverdagen er det ikke nødvendig å lade bilen hele tiden, men på langtur må man nok regne med noen ladestopp, spesielt på vinterstid.
DS7 er en ladbar hybrid med meget sterk elektrisk motor, faktisk har den tre motorer, to elektriske og en bensin. De to elektriske motorene yter 100 hester hver og er mer enn nok til å flytte bilen raskt opp i fart.
Selv opp de bratte undersjøiske tunnelene mellom Ålesund og Valderøya kan bensinmotoren få hvile og de elektriske kreftene gjøre jobben.
Rekkevidden er oppgitt til litt over 5 mil og man kan forvente 4-5 mil avhengig av temperatur og forhold. Mye start stopp, opp og ned bakker og kjøring i høy fart vil kreve mye energi fra batteriene og påvirke rekkevidden.
Monterer man hjemmelader med 7,4 kw effekt blir batteriet ladet på imponerende 90 minutter, da kan man kjøre elektrisk også på ettermiddag / kveld om du husker å sette bilen på lading.
DS3 kan selvfølgelig hurtiglades med CCS-kobling, dette gjør langturer til et lite problem, man får legge inn en liten lunsj på turen så bilen får ladet seg. Om man ikke bruker hurtiglading særlig ofte må man forvente å betale rundt en hundrelapp for å lade bilen cirka 80%. Både Grønn kontakt og Fortum sine ladestasjoner har kvantumsrabatt om man lader ofte.
Bak rattet på DS
DS7 er en komfortabel bil som har alle tenkelige kjøreassistenter og en utstyrsliste lenger enn handlelappen til mor, dagen før butikken stenger for påske!
Et genialt nattkamera som ser dyr og mennesker langs veibanen i mørke, er svært nyttig, effektivt og vil hjelpe deg å ferdes så trygt som mulig.
Det nye hybridsystemet produserer 300 hestekrefter og gjør bilen til en kjøremaskin uten sidestykke! DS7 går som et uvær når alle tre motorene jobbet i takt. Selv når strømmen er tom går bilen med ganske gjerrige 0,6 på mila.
DS3 har en 136 hesters elektrisk motor som arbeider på forhjulene. Det gir en kvikk akselerasjon, men det er ikke meningen å råkjøre med denne bilen. Har skal man cruise rundt med stil og nyte turen. Dette er en ganske liten bil, noe jeg på 187 cm fikk merke når bilstolen var montert bak meg. For å få en optimal sitteposisjon måtte jeg ha setet helt bak, da er det begrenset plass til voksne i baksetet
DS3 har ikke det samme spekteret av utstyr som storebror 7ern, men allikevel er det lite som mangler. Det eneste jeg skulle ønsket er adaptiv cruisekontroll.
DS7 E-Tense vs Outlander PHEV
Vi bestemte oss for et halvt år siden å lease en Mitsubishi Outlander PHEV. Dette er Norges mest solgte ladbare hybrid og har vært kongen på veien de siste fem årene. Faktisk var Outlander den eneste ladbare SUVen på markedet fram til nylig. Nå har de andre merkene fått opp farten og konkurransen blitt meget tøff. DS7 er en av utfordrerne til Outlander og den gjør det meget bra. Bilene er sammenlignbar på de fleste områder, dermed er det spennende å se på forskjellene.
Pris:
- DS7 E-tense koster 580.000 godt utstyrt. Med panoramasoltak og litt ekstra havner man på 610-620.000.
- Outlander PHEV koster 404.000, men man må opp på toppmodellen S-edition for å være i nærheten av utstyret til en standard DS7. Da blir prisen 520.000.
Motor:
- DS7 har totalt 300 hestekrefter fordelt på tre motorer. Meget sterk elmotor som dra bilen lett avgårde.
- Outlander PHEV har 224 hestekrefter fordelt på tre motorer. Denne har også en sterk elmotor som trekker bilen fint alene, men ikke like kvikk som DS7.
Plass
- DS7 har en romslig kupe med god beinplass både foran og bak. Mange smarte lagringsrom som gjør det enkelt å holde bilen ryddig. Bagasjerommet er stort nok for en familie.
- Outlander har bedre plass i kupeen enn DS7, men det mangler litt på DS sine smarte løsninger med store og praktiske lagringsrom. Bagasjerommet er litt mer praktisk enn DS7 sitt, men de er omtrent like store.
Vekt
- DS7 kan trekke 1200kg hengervekt mot Outlander sine 1500kg.
Forbruk
Jeg kjørte bilene med nøyaktig samme innstillinger for å se hvilke som gikk lengst på strøm, det ble seier til DS7 som slo Outlander med 7 kilometer. Forbruket på tomt batteri er ganske likt på cirka 0,6 liter per mil.
Totalt:
Man må betale cirka 100.000 mer for en DS7 enn Outlander, det er den verdt. Totalt sett er DS7 en bedre ladbar hybrid, men Mitsubishi vinner mye på enkle praktiske løsninger som er forutsigbare. Begge bilene er veldig lettkjørt og komfortabel på landeveien. Man har det kanskje hakket mer komfortabelt i DS, men det er ikke verst i Outlander heller.
Om man legger sammen alle plusser og minuser mener jeg DS tar en knapp seier over Outlander.
DS oppsummert
Det er tøft for DS å gjøre kundene oppmerksom når de er så sent inn i de ladbare markedet, men det er ingen tvil om at de har noen svært gode modeller som burde være på radaren til de fleste som er ute etter ladbart kjøretøy.
DS7 er spesielt en bil med relativt lav pris i forhold til hva man får og burde prøvekjøres før familien velger ny bil.
DS3 er litt mer nisje-bil for den kresne kjøperen som ønsker noe som skiller seg ut.
På Aaland bil sin hjemmeside finner du mer info og mulighet til å bestille prøvekjøring.
God bilpåske!