Helgens testbil var lille Ford Fiesta, en perfekt nummer to bil for familien og kanskje den kuleste av alle i denne bilklassen.
Fiesta i 8 generasjoner!
Ford Fiesta har rullet på veien i alle herrens år, den første ble lansert så tidlig som på 1970-tallet.
Dette har alltid vært en populær småbil her til lands og dagens utgave er intet unntak. Før dere leser om nye Fiesta kan vi se litt på hvordan denne bilen har sett ut opp gjennom årene…
Første generasjons Fiesta på 70-tallet!
Andre generasjon ble lansert høsten 1983 og varte fram til 1989.
Tredje generasjon
Fjerde generasjons Fiesta ble svært populær og ble lansert i 1995, men den ble erstattet allerede i 99.
Her er femte generasjon
Denne sjette generasjons Fiesta kom i 2002 og ble produsert fram til 2008.
Dette er syvende generasjon av Ford Fiesta. Denne bilen overlevde hele ti år, før dagens modell ble lansert i 2017.
Slik ser den altså ut i dag, åttende og nåværende generasjon av den gamle Fiesta klanen.
Utseendet til nye Fiesta!
Som jeg nevnte innledningsvis er dette en av de tøffeste modellene man kan kjøpe i småbil klassen. Spesielt med denne ST-line stylingen blir utseendet skikkelig sporty og aggressivt
Sort grill, lavt karrosseri og aggressive frontlykter skaper en sporty front!
Hekkspoiler og bekmørke bakruter gjør sitt for å opprettholde det sporty uttrykket. Felgene i grå antrasitt er også med på den helhetlige ST-line stylingen.
På innsiden
Ford gjør mye riktig med det nyeste interiøret sitt, heldigvis gjelder også dette for lille Fiesta. Det oser av kvalitet og er virkelig en komfortabel kupe å være på innsiden av.
Komfortable seter og stilig ST-styling
Baksetet er overraskende romslig. Selv bakovervendt bilstol er ingen problem. Jeg satt komfortabelt foran bilstolen i passasjersetet.
Bagasjerommet har bra plass og sluker nok et par kofferter eller en liten barnevogn.
En flott infotainment skjerm med alt man trenger. Blant annet Apple carplay som er veldig kjekt om man ønsker å bruke telefonen når man kjører. Touch responsen på skjermen var også meget bra.
Demobilen jeg lånte hadde også oppgradert Hifi anlegg fra Bang & Olufsen, et must for de som er glad i å høre på musikk i bilen!
Bak rattet
Jeg vil påstå man bli ti år yngre av å sette seg bak rattet på denne bilen. Du sitter som støpt i setene, det er et deilig sportsratt som er tykt og godt å holde i og bilen er frisk i frasparket med sine 100 turbohester.
Finn deg en svingete vei og ta med denne festligheten av en bil, da skal du nok få et smil om munnen og bli fristet til å velge akkurat denne bilen.
Det er en seks trinns manuell girkasse som er ganske tight og innbyr til aktiv kjøring.
Tenk å kjøre denne i ekte ST versjon med 200 hester under panseret… DET må være gøy det!
OPPSUMMERT!
Dette er en veldig kul bil som skiller seg litt ut på veien i 2019. Velger du denne bilen kan man fråtse i en enorm utstyrsliste og du kan skape et unikt uttrykk på akkurat din bil. Blant annet finnes den i mange forskjellige ST-stylinger. Liker man ikke det sporty uttrykket finnes den i Titanium eller Vignale. Da ser bilen helt annerledes ut. Gå inn på Ford.no og se forskjellene, de er virkelig markante.
Jeg fikk skikkelig sansen for denne bilen og klarte ikke la være å smile når den stod parkert i garasjen i helga. Bare å ta seg en tur inn til Vestlandske og se nærmere på denne kinaputten av en bil.
Sjekk som vanlig ut youtube siden min for en videoblogg av bilen!
Kommenter, diskuter og del bloggen min videre!
Første generasjons Fiesta på 70-tallet er beste 🙂