Tøff-tøffere-Raptor!

Siden jeg allerede surfet på pickup bølgen fristet det å stikke innom Auto 8.8 Vestlandske og smake litt på noe av det råeste man kan kjøre av biler med lasteplan her i Norge!

Raptor er toppmodellen av Ford Ranger. Her får man litt ekstra av alt og en skikkelig testosteron bombe av en bil.

 

 

 

 

Utseendet!

Denne bilen er som nevnt noe av det kuleste man kan få tak i av pickuper i Norge. Det er rett og slett en nytelse å se denne maskuline tøffingen på veien. Jeg hadde meg en tur på butikken og merket da hvor svær denne bilen faktisk er. Vanlige SUVer ble småbiler i forhold og en vanlig oppmerka parkeringsplass holdt rett og slett ikke mål. Det viktigste med utseendet på en pickup er fronten, det er her fabrikantene kan sette sitt særpreg, for ellers kan det være vanskelig å skille disse bilene.

Jo større og høyere det blir, desto bedre, dette skulle man hvert fall tro Ford tenker når de bygger pickup. I USA er dimensjonen helt spinnvill, men her i Europa og Norge er denne utgaven av Raptor det tøffeste på markedet.

Fronten på nye Raptor er akkurat så barsk at man får litt ærefrykt av å klatre inn i styrhuset. Det er en massiv grill med store FORD bokstaver i “all black” finish som understreker at her spares det ikke på noe.

Jeg skal ikke gå særlig mer i dybden på utseendet, men du kan klikke deg inn og sjekke ut detaljene selv! 

Demobilen fra Vestlandske er utstyrt med en spinnvill lyspakke som inkluderer LED-lyskastere på taket og i grillen. Dette er noe annet enn de runde lyktene som var vanlig som tusenmetere før!

 

Innvendig

Det er på innsiden av double caben man virkelig merker forskjellen på en vanlig Ranger og Raptor. Det er fantastisk komfort og alt tenkelig utstyr man kan ønske seg på en moderne bil.
Caben er stor og romslig med utrolig komfortable framseter. Lasterommet bak framsetene er stort og praktisk og gjør at man får med alt verktøyet man skulle trenge.

Jeg testet den selvfølgelig som familiebil med bilstol i framsetet. Dette vil nok være aktuelt for mange som må levere i barnehagen før jobb. Da er det viktig å få installert utkoblingsbryter til airbag, for dette er nemlig ikke standard.

Som nevnt har denne bilen en meget fyldig utstyrsliste. Jeg la spesielt merke til det gode infotainment systemet med glimrende touch-skjerm og mulighet for apple carplay.

 

Ellers er det et flott ryggekamera som er helt uvurdelig når man skal rygge bilen inn mot en tilhenger eller andre gjenstander.

Bak rattet

Raptor har en deilig brummende 213 hesters dieselmotor som sparker godt i fra. Dette sammen med glimrende komfort gjør det til en spesiell opplevelse å kjøre dette beistet. Helhetsinntrykket er rett og slett meget bra, med tykt racingratt som har girhendler for manuell overstyring er det mulig å ha det litt morro bak rattet!

Jeg kan sitere Ford på hva de mener gjør denne kjøreopplevelsen unik:

Så snart du setter deg i de skreddersydde setene, merker du at dette ikke er noen vanlig pickup. En rekke avanserte teknologier og smarte systemer leverer en suveren kjøreopplevelse, og det kraftige terrengstyrings-systemet er kun et knappetrykk unna. Det har seks forskjellige moduser som optimerer bilens fryktinngytende egenskaper etter forskjellige terrengtyper: 

 

Raptor oppsummert!

Dette er en pickup for de som ønsker det lille ekstra. Med større motor enn de fleste konkurrentene og en premiumfølelse uten sammenligning burde ikke prisen på nærmere 700.000 være avskrekkende.

Her får du en stor, romslig og praktisk arbeidsbil med mulighet til å trekke 3500kg hengervekt og ett tonn lastekapasitet. Kjøreopplevelsen er rett og slett så bra at man må bare ta turen innom Auto 8.8 Vestlandske i Breivika og prøve selv.

Jeg skulle nesten ønske jeg var tømrer og hadde behov for noe slikt, så kunne fruen fått elbilen vår for seg selv…

Eneste baksiden var et den ikke fikk plass i garasjen…

2 kommentarer

    1. Hei.

      Du skriver at du kan dra 3500 kg henger. Du kan dra 2500kg henger. Sjekket regnr på bilen i en app jeg har og der står det 2500kg. Jeg har sett på en lik bil men vurderer å kjøpe noe annet når jeg ikke kan dra 3500kg.

      Mvh AVM

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg